12 februarie, 2014

Conferință de presă simulată: „Probleme frecvente în viaţa adolescentului de astăzi - violenţa, droguri, alcool, tutun, abandon şcolar ”


CONFERINŢĂ DE PRESĂ SIMULATĂ ÎN CADRUL
 Săptămînii Tineretului

GENERICUL: Probleme frecvente în viaţa adolescentului de astăzi - violenţa, droguri, alcool, tutun, abandon şcolar

master Balanici Olga,
Profesoară  la Catedra Tehnica de calcul ,
grad didactic I,
mun Bălţi, Republica Moldova

Disciplina:      Ora de dirigenţie
Modulul: Calitatea stilului de viaţă
Locul de desfăşurare: Colegiul Politehnic, mun. Bălţi
Coordonatori:Balanici Olga, Iaţimirschi  Sergiu, profesori  de informatică şi disciplini de specialitate
Parteneri: 2 grupe de elevi: MS-211, diriginte Balanici Olga; C-469, diriginte Iaţimirschi Sergiu; Mosneţ Larisa, psiholog Centrul de Plasament al Mamei şi Copilului; Latco Andrei, locotinent major, reprezentant al Biroului Minori secţiei ordinei publice; Maximenco Maria, asistentă medicală în Colegiul Politehnic mun. Bălţi; Tabarcea Angela, studentă anul IV al Colegiului de Medicină, mun. Bălți; Ciobanu Alexandru, radio naţional Moldova 1
Tipul activităţii: conferinţă de presă simulată
Resurse temporale:
a) de pregătire: 2 săptămîni
b) de realizare: 80 minute
Nivelul experienţei la tema dată:
o   Elevii trebuie să cunoască informaţii elementare despre violenţă, droguri, alcool, abandon şcolar;
o   Elevii pregătesc din timp prezentări Power Point , filmuleţe educaţionale;
o   Elevii vor pregăti anticipat întrebări şi discursuri la temă.
Obiective:
·             Cultivarea informaţiei şi sesizarea ei prin jocul imitativ;
·             Relevarea unei atmosfere imaginare ca pretext de stimulare a propriilor păreri referitor la prolemele abordate;
Suport bibliografic:
¨       Curriculum la dirigenţie, învăţămînt licial, Chişinău, 2007
¨       Conferinţa de presă simulată la o oră ecologică de Mariana Marin, http://www.didactic.ro/materiale-didactice/60428_conferinta-de-presa-simulata
¨       Ședințe cu părinții:Proiecte didactice pentru specialiștii din sistemul educațional, Braghiș Maria, Cocieru Natalia, ISBN 978-9975-4267-5-6, 136 p.
¨       Eu și universul meu, William Haines, Ana Bzhiska, 2003, ISBN 9975-69-460-8 , 270 p.

Modalitatea de organizare
În cadrul orelor de diriginţie elevii vor avea posibilitatea de a-şi imagina că participă la o conferinţă de presă constituită de obicei din invitaţi şi jurnalişti.
Ne propunem să-i avem ca invitaţi pe specialiștii din diverse domenii: psihologie, administrare publică, medicină, mass-media, etc. Jurnalişti de la mai multe canale TV, radio, ziare, reviste de fapt, elevi din clasă care au o predispoziţie specială faţă de acţiunile de ameliorare a situaţiei la tema dată, dar şi cu o ţinută oratorică deosebită.
Se începe conferinţa cu înregistrarea participanţilor, apoi începe conferinţa plenară.  Coordonatorul, Balanici Olga argumentează scopul acestei conferinţe şi face o prezentare Power Point la tema dată.
În continuare fiecare invitat va prezenta un discurs de 5 minute, pregătit anterior, prin care invită la discuţie participanţii-jurnalişti şi adolescenţii invitaţi din fiecare grup al Colegiului Politehnic, cu scopul de a aduce la cunoştiinţă la următoarea oră de clasă mesajul dat. Rolul celor din urmă, desigur, le revine celorlalţi elevi din clasă care vor sta la mese în formă de litera ”n”  mic latină, sau pe scaune simulînd atmosfera unei săli de conferinţe şi care vor adresa întrebări vizavi de cine discută, de situaţia pusă în discuţie.
Vom proiecta ca elevii să reactualizeze formule de politeţe şi să le adreseze adecvat, în acest mod, formulînd opinii inteligente. În cadrul conferinţei de presă elevii – jurnalişti se vor prezenta, anunţînd ziarul, revista pe care o reprezintă.
O formulă utilă în acest sens poate fi următoarea:
~ Mă numesc Rusu Valeria. Reprezint postul TV „Moldova 1” sau
~ Ana Rîmiş, ziarul „Ziarul de Gardă”, ș.a.



În aceeaşi cheie vom propune şi un filmuleţ educaţional şi folosind metoda „pălăriilor gînditoare” elevii vor prelua pălăria şi conform culorii respective vor răspunde sau formula întrebări în baza situațiilor privite în filmuleț.
Regulile „jocului”: 1. Trebuie purtate toate cele 6 pălării gînditoare;
2. Pălăriile nu trebuie confundate;
3. Pălăriile se poartă pe rînd și în ce ordine dorim și cînd dorim;
4. Metoda celor 6 pălării s-a aplicat atunci cînd o decizie va părea că s-a luat singura.
Este dat şi un tabel pentru a înțelege mai bine metoda dată, care este proiectat pe ecranul proiectorului:
În pauză elevii au fost puşi la încercare rezolvînd un rebus, unde pe verticală era afișat cuvîntul „Dependent” și prin răspunderea unor întrebări ca:
1 – Substanţă/produs care are caracter nociv şi provoacă dependenţa fizică şi/sau psihică
2 - “Drog de discotecă”
3 - Drog obţinut din seminţe de mac
4 - Stare critică care se instalează în organism după încetarea efectului drogului
5 - Persoana libera fizic şi psihic
6 - Drog de sinteza sub formă de pulbere sau cristale
7 - Drog derivat al opiului
8 - Cel mai puternic stimulent natural al sistemului nervos
                  9 - Consumator de droguri ilegale.

                 Elevii care răspund  corect primesc  în dar mici surprize.
 Coordonatorul : Viaţa dependentă de drog este una demnă de compătimit și condamnare. Consumatorii îşi pierd respectul de sine şi pe cel pentru ceilalţi.
“Viata e prea frumoasa pentru a fi transformată în coşmar prin consumul de droguri”. Acesta poate fi un slogan în lupta pentru prevenirea consumului de droguri. Puteţi să elaboraţi şi voi un slogan? Elevii alcătuiesc slogane şi sunt premiaţi cu diploma de participare acei elevi care au fost mai active.

Procesul experienţial a fost asigurat de un eşantion de 108 de elevi ai Colegiului Politehnic, mun. Bălţi, în 2 grupe: MS-211, diriginte Balanici Olga; C-469, diriginte Iaţimirschi Sergiu, în cadrul unei activităţi de parteneriat, precedate de conferinţe de presă simulate în sala de lectură.
Dezbateri
-Domna psiholog, puteţi să argumentaţi de ce elevii abandonează şcoala, lecţiile?
Urmează răspunsul Psihologului cu argumentele sale.
- Domnule locotenent, mă interesează care sunt măsurile, pedepsele pentru adolescenţii care se droghează din Republica Moldova?
Urmează răspunsul Reprezentantului al Biroului Minori cu argumentele sale.
- Doamna asistentă medicală care este primul ajutor în caz de itoxicaţie cu droguri sau alcool a unui adolescent?
Urmează răspunsul Asistentei medicale cu argumentele sale.
                     La finele conferinţei au fost înmînate diplome de participare invitaţilor şi elevilor care s-au evidenţiat prin răspunsuri şi întrebări  intelegente, corecte, actuale la tema dată.
Am finalizat conferința cu un îndemn pentru adolescenți:
Drag ADOLESCENT,
Fă-ți timp să traiești - este secretul succesului.
F
ă-ți timp să gîndești - este sursa puterii.
F
ă-ți timp să te joci - este secretul tinereții.
F
ă-ți timp să citesti - este temelia priceperii.
F
ă-ți timp pentru prietenie - este sursa fericirii.
F
ă-ți timp să rîzi – îți va ușura povara vieții.
F
ă-ți timp să visezi - iti va învăța sufletul să zboare.
F
ă-ți timp pentru Dumnezeu - este singura investiție durabilă a vieții.
                      Mergi cît de departe poți vedea acum și cînd vei ajunge acolo
vei  vedea și mai departe
Impactul demersului descris constă în contribuţia la formarea deprinderilor şi comportamentelor practice, prin însuşirea cunoştinţelor generată de activitatea ludică. Vom menţiona că se stabilesc efecte formative datorită situaţiilor de a descoperi relaţii, cauze, efecte; de adresa întrebări, de a cunoaste prin intervenţii de cercetare directă. Activitatea dată sper că eu desfăsurată cu profesionalism va spori dezvoltarea intelectuală, emoţională, voliţională şi morală. Adolescenți vor fi gardă cu cele auzite sperînd că cele auzite la conferință vor fi aduse și la auzul prietenilor săi. Astfel, se formează atitudini pozitive faţa de situaţia degradată a adolescenţilor din ţară. Sesizăm în contextul descris şi stimularea ideilor personale în situaţiile de a lua decizii de acţiuni pentru combaterea de acţiuni în situaţiilor problemă.





















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu