CONFERINŢĂ DE PRESĂ SIMULATĂ
ÎN CADRUL
Săptămînii
Tineretului
GENERICUL: Probleme
frecvente în viaţa adolescentului de astăzi - violenţa, droguri, alcool, tutun,
abandon şcolar
master Balanici Olga,
Profesoară la Catedra Tehnica de calcul ,
grad didactic I,
mun Bălţi, Republica Moldova
Disciplina: Ora de dirigenţie
Modulul: Calitatea stilului de
viaţă
Locul de desfăşurare: Colegiul Politehnic, mun. Bălţi
Coordonatori:Balanici Olga, Iaţimirschi Sergiu, profesori de informatică şi disciplini de specialitate
Parteneri: 2 grupe de elevi: MS-211, diriginte Balanici Olga; C-469, diriginte Iaţimirschi Sergiu; Mosneţ
Larisa, psiholog Centrul de Plasament al Mamei şi Copilului; Latco Andrei, locotinent major,
reprezentant al Biroului Minori secţiei ordinei publice; Maximenco Maria, asistentă medicală în Colegiul Politehnic mun. Bălţi;
Tabarcea Angela, studentă anul IV al
Colegiului de Medicină, mun. Bălți; Ciobanu
Alexandru, radio naţional Moldova 1
Tipul activităţii: conferinţă de presă simulată
Resurse
temporale:
a) de pregătire: 2 săptămîni
b) de realizare: 80 minute
Nivelul
experienţei la tema dată:
o Elevii
trebuie să cunoască informaţii elementare despre violenţă, droguri, alcool,
abandon şcolar;
o Elevii
pregătesc din timp prezentări Power Point , filmuleţe educaţionale;
o Elevii
vor pregăti anticipat întrebări şi discursuri la temă.
Obiective:
·
Cultivarea informaţiei şi sesizarea ei prin jocul
imitativ;
·
Relevarea unei atmosfere imaginare ca pretext de
stimulare a propriilor păreri referitor la prolemele abordate;
Suport bibliografic:
¨
Curriculum la dirigenţie,
învăţămînt licial, Chişinău, 2007
¨
Conferinţa de presă
simulată la o oră ecologică de Mariana Marin, http://www.didactic.ro/materiale-didactice/60428_conferinta-de-presa-simulata
¨
Ședințe cu părinții:Proiecte didactice pentru
specialiștii din sistemul educațional, Braghiș Maria, Cocieru Natalia, ISBN
978-9975-4267-5-6, 136 p.
¨
Eu și universul meu, William Haines, Ana Bzhiska, 2003,
ISBN 9975-69-460-8 , 270 p.
Modalitatea de organizare
În cadrul orelor
de diriginţie elevii vor avea posibilitatea de a-şi imagina că participă la o
conferinţă de presă constituită de obicei din invitaţi şi jurnalişti.
Ne propunem să-i
avem ca invitaţi pe specialiștii din diverse domenii: psihologie, administrare
publică, medicină, mass-media, etc. Jurnalişti de la mai multe canale TV,
radio, ziare, reviste de fapt, elevi din clasă care au o predispoziţie specială
faţă de acţiunile de ameliorare a situaţiei la tema dată, dar şi cu o ţinută
oratorică deosebită.
Se începe
conferinţa cu înregistrarea participanţilor, apoi începe conferinţa
plenară. Coordonatorul, Balanici Olga
argumentează scopul acestei conferinţe şi face o prezentare Power Point la tema
dată.
În continuare fiecare
invitat va prezenta un discurs de 5 minute, pregătit anterior, prin care invită
la discuţie participanţii-jurnalişti şi adolescenţii invitaţi din fiecare grup
al Colegiului Politehnic, cu scopul de a aduce la cunoştiinţă la următoarea oră
de clasă mesajul dat. Rolul celor din urmă, desigur, le revine celorlalţi elevi
din clasă care vor sta la mese în formă de litera ”n” mic latină, sau pe scaune simulînd atmosfera
unei săli de conferinţe şi care vor adresa întrebări vizavi de cine discută, de
situaţia pusă în discuţie.
Vom proiecta ca elevii să reactualizeze formule de politeţe şi să le
adreseze adecvat, în acest mod, formulînd opinii inteligente. În cadrul
conferinţei de presă elevii – jurnalişti se vor prezenta, anunţînd ziarul,
revista pe care o reprezintă.
O formulă utilă în acest sens poate fi următoarea:
~ Mă numesc Rusu Valeria. Reprezint postul TV „Moldova 1” sau
~ Ana Rîmiş, ziarul „Ziarul de Gardă”, ș.a.
În aceeaşi cheie vom propune şi
un filmuleţ educaţional şi folosind metoda „pălăriilor gînditoare” elevii vor
prelua pălăria şi conform culorii respective vor răspunde sau formula întrebări
în baza situațiilor privite în filmuleț.
2. Pălăriile nu trebuie confundate;
3. Pălăriile se poartă pe rînd și în ce ordine dorim și cînd dorim;
4. Metoda celor 6 pălării s-a
aplicat atunci cînd o decizie va părea că s-a luat singura.
Este dat şi un tabel pentru a înțelege mai bine metoda dată, care este
proiectat pe ecranul proiectorului:
1 – Substanţă/produs care are caracter nociv şi provoacă dependenţa
fizică şi/sau psihică
2 - “Drog de discotecă”
3 - Drog obţinut din seminţe de mac
4
- Stare critică care se instalează în organism după încetarea efectului
drogului
5
- Persoana libera fizic şi psihic
6
- Drog de sinteza sub formă de pulbere sau cristale
7
- Drog derivat al opiului
8
- Cel mai puternic stimulent natural al sistemului nervos
9 - Consumator de droguri
ilegale.
Elevii care răspund corect primesc
în dar mici surprize.
Coordonatorul : Viaţa dependentă
de drog este una demnă de compătimit și condamnare. Consumatorii îşi pierd
respectul de sine şi pe cel pentru ceilalţi.
“Viata e prea frumoasa pentru a fi transformată în
coşmar prin consumul de droguri”. Acesta poate fi un slogan în lupta pentru
prevenirea consumului de droguri. Puteţi să elaboraţi şi voi un slogan? Elevii
alcătuiesc slogane şi sunt premiaţi cu diploma de participare acei elevi care
au fost mai active.
Procesul experienţial a fost asigurat de un eşantion de 108 de elevi ai Colegiului
Politehnic, mun. Bălţi, în 2 grupe: MS-211, diriginte Balanici Olga; C-469, diriginte
Iaţimirschi Sergiu, în cadrul unei activităţi de parteneriat, precedate de
conferinţe de presă simulate în sala de lectură.
Dezbateri
-Domna psiholog,
puteţi să argumentaţi de ce elevii abandonează şcoala, lecţiile?
Urmează răspunsul
Psihologului cu argumentele sale.
- Domnule locotenent,
mă interesează care sunt măsurile, pedepsele pentru adolescenţii care se
droghează din Republica Moldova?
Urmează
răspunsul Reprezentantului al Biroului Minori cu argumentele sale.
- Doamna asistentă
medicală care este primul ajutor în caz de itoxicaţie cu droguri sau alcool a
unui adolescent?
Urmează
răspunsul Asistentei medicale cu argumentele sale.
La
finele conferinţei au fost înmînate diplome de participare invitaţilor şi
elevilor care s-au evidenţiat prin răspunsuri şi întrebări intelegente, corecte, actuale la tema dată.
Am finalizat conferința cu un îndemn pentru
adolescenți:
Drag ADOLESCENT,
Fă-ți timp să traiești - este secretul
succesului.
Fă-ți timp să gîndești - este sursa puterii.
Fă-ți timp să te joci - este secretul tinereții.
Fă-ți timp să citesti - este temelia priceperii.
Fă-ți timp pentru prietenie - este sursa fericirii.
Fă-ți timp să rîzi – îți va ușura povara vieții.
Fă-ți timp să visezi - iti va învăța sufletul să zboare.
Fă-ți timp pentru Dumnezeu - este singura investiție durabilă a vieții.
Mergi cît de departe poți vedea acum și cînd vei ajunge acolo
vei vedea și mai departe
Fă-ți timp să gîndești - este sursa puterii.
Fă-ți timp să te joci - este secretul tinereții.
Fă-ți timp să citesti - este temelia priceperii.
Fă-ți timp pentru prietenie - este sursa fericirii.
Fă-ți timp să rîzi – îți va ușura povara vieții.
Fă-ți timp să visezi - iti va învăța sufletul să zboare.
Fă-ți timp pentru Dumnezeu - este singura investiție durabilă a vieții.
Mergi cît de departe poți vedea acum și cînd vei ajunge acolo
vei vedea și mai departe
Impactul demersului descris
constă în contribuţia la formarea deprinderilor şi comportamentelor practice,
prin însuşirea cunoştinţelor generată de activitatea ludică. Vom menţiona că se
stabilesc efecte formative datorită situaţiilor de a descoperi relaţii, cauze,
efecte; de adresa întrebări, de a cunoaste prin intervenţii de cercetare directă.
Activitatea dată sper că eu desfăsurată cu profesionalism va spori dezvoltarea
intelectuală, emoţională, voliţională şi morală. Adolescenți vor fi gardă cu
cele auzite sperînd că cele auzite la conferință vor fi aduse și la auzul
prietenilor săi. Astfel, se formează atitudini pozitive faţa de situaţia
degradată a adolescenţilor din ţară. Sesizăm în contextul descris şi stimularea
ideilor personale în situaţiile de a lua decizii de acţiuni pentru combaterea
de acţiuni în situaţiilor problemă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu